Piano Magic: 'Son de Mar'
Piano Magic
Son de Mar
(lp, 4AD/Playground)

Kan man i virkeligheden anmelde et soundtrack? Hvis et soundtrack virkelig er godt, glider det ind i en fuldstændig symbiose med den film, det er lavet til - og så er det nærmest irrelevant på plade. Ikke desto mindre er det svært at lade være i dette tilfælde - ikke mindst fordi Son de Mar er skabt af britiske Piano Magic, som ikke normalt behøver en billedside for at give én en usædvanlig oplevelse med i bagagen. Noget, som frontfiguren Glenn Johnson og resten af gruppen indtil videre overbevisende har demonstreret over fire plader af særdeles varierende tilsnit.

Dette må også have virket slående på den spanske filminstruktør Bigas Luna, som hyrede gruppen til at tonesætte den meget visuelt anlagte Son de Mar, hvis titel på dansk kan oversættes til "Lyden af Havet". Samarbejdet kan da heller ikke siges andet end at være vellykket - i det mindste på plade. Allerede når man møder de første toner af Son de Mar, føres man ind i et behageligt, ret romantisk lydunivers. En klokke, der får én til at tænke på et bornholmerur, fører - som en lille melodi - lytteren ind i et udstrakt, ambient og drømmende forløb, der snart introducerer pladens røde tråd: Lyden af bølger, der vasker ind over en strand. Denne lyd løber igennem hele pladen - glider ind og ud af fokus - og får, hvor den optræder, én til at føle sig enormt lille og eftertænksom.

Musikken glider, efter disse indledende manøvrer, nærmest over i en barok stil, hvor harper og violiner fylder ørerne. Atter støder man ind i en klokke, der denne gang mere minder én lyden af et gammeldags vækkeur, alt imens en engleagtig stemme ordløst forfører én. Senere forenes kimende kirkeklokker med havets brusen på en måde, der nærmest får én til at glemme at trække vejret af bar benovelse.

Dermed føres man ind i pladens afsluttende fase, hvor det genkendelige maritime lydlandskab, der op til da har præget pladen, stadig lurer i baggrunden. I forgrunden placerer gruppen dog pludselig et blødt, men ikke desto mindre bestemt tikkende beat, som konstant synes at bevæge sig hurtigere og hurtigere for at føre én direkte frem mod et endeligt klimaks. Opbygningen strækker sig dog næsten ud i det uendelige - man bliver nærmest frustreret over den manglende forløsning. Man får den da heller ikke - for pludselig glider beatet ud og tager resten af lyden med sig i et langsomt henfald. Til sidst sidder man igen alene tilbage med bølgernes brusen i trommehinderne. En overraskende afslutning - men også én, der er stemningsmættet til det yderste.

Det kan godt ske, at det ikke er helt nemt at komme til at se Lunas film på disse breddegrader - men man behøver heller ikke at bruge øjnene for at få en stor oplevelse ud af Son de Mar. Det er i hvert tilfælde lykkedes Piano Magic at skabe et lydspor, som man ikke sætter på, når man er i et bestemt humør, men derimod kommer i et bestemt - og behageligt - humør af at høre.

Stefan G. Sørensen, 1. dec 2000

Tidligere offentliggjort på den nu nedlagte hjemmeside CODY