» Jóhann Jóhannsson

Love Shop: 'Lysende Love Shop - Train, 9/11 - 2001'
Love Shop
Lysende Love Shop - Train, 9/11 - 2001

”Kræmmersjæl - min bedste ven / du sælger ud og der er intet men”. På det nyligt udsendte album Anti og første-singlen ”Kræmmesjæl” har Love Shop for alvor kridtet banen op som enere i dansk musiks store kødmarked. Når sanger Jens Unmack langer ud efter alle kræmmesjælene, gør han det fra en position som butiksindehaver i en fornem forretning, der leverer varen - popmusikken - med en næsten andægtig respekt, uforfalsket idealisme og, lad os bare sige det som det er, kærlighed. Love Shop bærer stadig deres navn med ynde.

Fuldt fortjent har de med årene opbygget en endda meget hengiven fanskare. Dette mærkes især live som nu denne fredag i november, hvor Love Shop gæstede Train i Århus. Selvom Love Shop har turneret flittigt de seneste par år (modsat de første år af karrieren, hvor en live-optræden var en sjældenhed), modtages de stadig som en vigtig begivenhed. Og med rette. For der er sand star quality over dette trekløver: sanger Jens Unmack, guitarist Hilmer Hassig og mundharpespiller m.m. Henrik Hall. Live suppleres de fint af tangentspilleren Mikkel Damgaard, trommeslageren Thomas Duus og bassisten Thomas Risell - tre folk, der lægger en solid bund i musikken uden at agere som underdanige statister på scenen.

Aftenen på Train startede med sangen ”Alle Har En Drøm At Befri”, der også åbner Anti. Det er en af pladens stærkeste kort, og med dens trodsigt hymniske tonefald en oplagt åbningssang, der blev smukt forløst til koncerten. ”Alle har en drøm at befri / hold den fast til det gør ondt”, sang Unmack, og vi var ikke i tvivl om, at det var os han sang til. Så vi holdt fast og fulgte med gennem den ene fremragende sang efter den anden - oven i købet pakket ind i stort set upåklagelig lyd. Repertoiret spændte fra flot svungne popsange som ”For Evigt, For Altid” og ”Copenhagen Dreaming” over de mere atmosfæriske ballader som ”Fremmedlegionær” og ”Vi Blinker Så Hurtigt Vi Kan” til den uundgåelige klassiker ”En Nat Bliver Det Sommer”. En del numre fra Anti blev naturligt nok fremført, men koncerten havde egentlig ikke karakter af en promotion-koncert, hvor bandet skal ”sælge” den nye CD, ligesom der heller ikke var noget som helst anstrengt over de ældre sange. Det er i det hele taget et særsyn med en sanger, der tilsyneladende aften efter aften kan stille sig op og synge: ”Love goes on forever” uden at være hverken patetisk eller ufrivilligt komisk. Samtlige plader var repræsenteret, men hovedvægten var lagt på sangene fra Go og Anti. Desværre synes Det løse liv, der ligger mellem disse to plader, at være faldet en smule i miskredit hos Love Shop selv - til trods for dens mange kvaliteter. Tre sange fra denne samling, der stadig ligger helt frisk i erindringen, var for lidt. Men den slags er og bliver luksusproblemer, når man får så meget andet godt forærende.

Der blev klappet, sunget med og jublet i stor stil, Henrik Halls poseren i nyerhvervet lyserødt jakkesæt vakte stor begejstring og da det blev annonceret, at Hilmer Hassig havde fødselsdag, kastede publikum sig ud i en hjertelig fødselsdagssang. Og alt dette virker bare så rigtigt i selskab med Love Shop. Vi klapper jo af dem, fordi de er et så skamløst godt band, fordi Unmack er en af Danmarks mest originale sangskrivere, fordi Hassig er en poet på sin guitar og fordi Hall bare er cool. Men vi synger sammen med dem, fordi de også er kammerater, good guys. De taler vores sag, men bliver aldrig behagesyge. For eksempel vidner det om attitude, at de sluttede koncerten af med den langstrakte og mørke ”Du Er Kommet For At Gå”, i stedet for en af de langt mere oplagte og sikre kort. På en fredag aften (oven i købet samme dag som julebryggen blev frigivet) kunne det meget let blive for stor en mundfuld for publikum. Men Love Shop vendte denne usikkerhed til triumf. Der var næppe et øje tørt.

”Lysende London” hedder en sang fra Anti. Efter at have overværet denne koncert kunne man have lyst til at ændre det til ”Lysende Love Shop”.

Rasmus Steffensen, 7. nov 2001

Se Love Shops hjemmeside