» Knút Háberg Eysturstein

Vive La Fete: 'Store Vega, København, 25/03, 2008', As In RebekkaMaria: 'Store Vega, København, 25/03, 2008'
Vive La Fete / As In RebekkaMaria
Store Vega, København, 25/03, 2008

Der er noget sært fascinerende ved Vive La Fete, ikke alene synger gruppen på fransk, den stammer også fra Belgien, et land, hvis nyere musikhistorie velsagtens kan opsummeres med en halv sætning; Front 242, Deus og belgisk techno. Men ikke nok med det – Vive La Fete har altid bevæget sig meget langt uden om det, der blandt rockkritikere kendes som traditionelt god smag; musikken er overvejende elektronisk og yderst dansevenlig, forsanger Els Pynoo er tidligere model og før gruppen slog igennem blandt et større publikum, var den kæledægge hos de øvre luftlag i den fashionable franske modeverden. Og så forener Vive La Fete i øvrigt to absolutte ærkefjender i moderne musikhistorie, nemlig punk og disco – og jo, gruppen vedkender sig bestemt arven fra Blondie. Men det hører samtidig med til historien om Vive La Fete, at projektet rent faktisk har skaffet sig et stadigt voksende publikum først og fremmest gennem slidsomt koncertarbejde, og således har belgierne efterhånden opnået et mere end solidt live-ry. Så solidt, at Store Vega valgte at booke dem til en tirsdag lige efter påske. Koncerten var ikke udsolgt, men stadig velbesøgt, og de, der havde fundet frem var bestemt i godt humør.

Opvarmning var overladt til dansk/svenske As In RebekkaMaria, der efterhånden har været rost i stort set samtlige danske medier, hvorfor jeg nok hellere må melde ærligt ud fra begyndelsen; projektets lyd har endnu ikke helt overbevist mig; der er et eller andet, der ringer for meget af dansk radiopop over visse dele af produktionen. Ikke sådan forstået, at jeg synes, det er noget skidt de frembringer, slet ikke – i de mere udflippede såvel som i de mørkere passager fungerer det vældig godt, og således også til koncerten, der dog lydmæssigt hæmmedes lidt af et akustisk trommesæt, som lå for højt placeret i mixet og desværre ofte slørede en del af de andre detaljer i musikken. Det er naturligvis ikke nødvendigvis bandets valg, men kan også skyldes lydmanden. Det gav affæren mere præg af rock med keyboards frem for den elektroniske lyd, der præsenteres på studieversionerne og som jeg personligt synes er mere spændende. Musikerne gjorde det dog godt, og efter nogle numre kom publikum også med. Jeg kunne godt have undværet danserne i bamsekostumer, de virkede mildt sagt lidt umotiverede, men ellers præsenterede As In RebekkaMaria en fin koncert, som heldigvis ikke havde den matte stemning, der nogle gange hersker om netop opvarmningsnavne, og tak for det.

Omkring kl. 21 gik Vive La Fete på scenen, iklædt mørke dragter og ditto make-up, til tonerne af ”Stupid Femme” fra gruppens seneste album-udspil Jour De Chance. Lyden var god og velbalanceret, med fin smæk i rytmikken, men stadig med plads til alle detaljer, og det var bestemt rart. Som vanligt spjættede den blonde forsanger Els Pynoo omkring, mens hendes partner-in-crime, Danny Mommens, førte sig frem med højtholdt guitar og rockstjerneattituder. Vive La Fete leverer et koncertshow, spiller på alle klichéerne, men samtidig er de en fasttømret enhed på scenen, der formår at overbevise musikalsk. Deres koncept er gennemført, og det er svært ikke at lade sig rive med – selv hårdkogte rockkritikere med solid skepsis overfor den electro-inficerede lyd har ved flere lejligheder måttet krybe til korset og erkende, at de belgiske festmagere kan noget på en scene. Det tog heller ikke lang tid, før de første rækker i Store Vega begyndte at bevæge sig, og efterhånden som koncerten skred frem blev der også livligt længere nede i salen.

Koncerten trak på repertoire fra stort set hele Vive La Fetes karriere, og det var især numre fra albummene Nuit Blanche og Grand Prix, der vakte genklang hos publikum. ”Nuit Blanche, ”Machine Sublime”, ”La Verite”, ”Noir Desir”, ”Touche Pas” og ”Maquillage” var alle oplagte højdepunkter, med deres skønne forening af mørk, bastant electro, punkenergi og fængende melodier. Undervejs tog Mommens flere billeder af publikum, som han rakte ud til forskellige tilskuere, der kvitterede med at hoppe og klappe med til musikken, og det hele sluttede festligt af med en livlig cover af Gershon Kingsleys udødelige ”Popcorn” (nej, det er hverken Jean Michel Jarre eller Kraftwerk, der har skrevet den!). Koncerten var overstået efter en time og et kvarter, og publikum ville naturligvis have mere, men det fik de ikke, og måske godt det samme, for hvad skal man dog også finde på efter ”Popcorn”?

Vive La Fete er et af de navne, der formår at tilføje musikken en ekstra dimension på scenen, og selv på en kold tirsdag aften i et ikke helt fyldt Store Vega, fornægtede dette talent sig ikke. Der var knald på, men – nok så vigtigt – også helt igennem styr på lyden, og selvom gruppen, som altid, spillede en pæn del på humoren, så kammede det aldrig over og blev plat eller latterligt – Vive La Fete forstår stadig at bevare den rette balance, og selvom jeg efterhånden har oplevet dem live flere gange, så synes jeg stadig ikke, at der er tegn på kedsomhed og matte fornemmelser.

Ras Bolding, 27. mar 2008