Plaid & Bob Jaroc: 'Greedy Baby'
Plaid & Bob Jaroc
Greedy Baby
(cd+dvd, Warp/VME, 2006)

Der har længe været tradition for at arbejde med en billedside til elektroniske koncerter, og vel at mærke uden at det nødvendigvis behøver dreje sig om mere eller mindre tilfældige film projiceret op på et lagen for at tage opmærksomheden fra det manglende sceneshow hos en laptopkunstner. I bedste fald kan en VJ lodde stemningen og finde de helt rigtige klip og loops til et nummer, også uden på forhånd at kende det, eller der kan skabes personlige collageværker, som bliver lige så central en del af koncertoplevelsen som musikken. Dette er f.eks. tilfældet hos de engelske electronicapionerer Plaid, hvis optrædener i en årrække har haft VJen Bob Jaroc som et integreret element. Så nært har samarbejdet været, at det nu resulterer i dvd-udgivelsen Greedy Baby, hvor den visuelle og musikalske side er sidestillet. Plaids musik er her lige så meget tænkt som et soundtrack til Jarocs billeder, som billederne er en illustration af musikken.

Med det udgangspunkt skulle man tro, at Jaroc virkelig havde leveret noget enestående, noget hvor lyd og grafik arbejdede så tæt sammen, at helheden fremstod som et samlet, selvstændigt værk. Imidlertid præsenteres man i bund og grund for en omgang arketypisk VJ-billedgejl, til tider klippet eller animeret i en rytme, som lader til at være tilpasset musikken, til andre tider uden at en sådan indlysende sammenhæng er til at få øje på. Det er der ikke nødvendigvis noget galt i, for skal det være arketypisk VJ-billedgejl, så er Jaroc afgjort en mesterlig udøver. Spørgsmålet er mere, om den slags fungerer løsrevet fra koncertoplevelsen. Der er bestemt noget fascinerende over sammenklip af myldrende storbynætter eller slørede ultranærbilleder, ligesom der er en sær hypnotisk effekt i spastiske rorschachfigurer og stroboskopiske kalejdoskopmønstre, men hjemme i stuen kan den slags alligevel godt blive en smule ferskt, og det er måske tvivlsomt, hvor ofte man sætter det på og virkelig ser det. Af de mange flotte billedsekvenser skiller kun den spøjse ”The Return of Super Barrio” sig ud ved at være en selvstændig, narrativ tegnefilm, resten ville ikke være meget bevendt løsrevet fra musikken, som omvendt, på sin side, faktisk klarer sig glimrende uden billederne.

Greedy Baby inkluderer nemlig også en audio-cd, hvor lydsiden står alene, og ikke bare fungerer det fremragende, det er tilmed et af de bedste og mest helstøbte albums Plaid har bedrevet. Hvor de på forgængeren Spokes udviste tegn på træthed og havde svært ved at skille sig ud fra så megen anden samtidig electronica, så virker de nu oplagte og fulde af kreativ energi. I hvor høj grad de så også kan siges at skille sig ud, er mere uklart: På den en side er der ikke længere mange af de skævheder og særprægede ideer, som tidligere gjorde dem til noget helt specielt, men på den anden side lyder de bestemt heller ikke som tidstypisk meter-electronica. Clicks, indie-akkorder og drill’n’bass-beats er befriende fraværende, og i stedet hviler musikken først og fremmest på et rigt melodimateriale og et varmt, fyldigt lydbillede, noget som altid har udgjort en vigtig del af Plaids stil, men her rendyrkes til en meget gennemført og nærmest tidløs elektronisk musik. En på en gang sammenhængende, flersidig og ekstremt velproduceret lyd, som måske mest af alt minder om de sene Orbital. Og så er man jo ret godt kørende, ikke mindst når den generelle kvalitet er så høj, at den lidt gimmickagtige indledning ”War Dialer” udgør de eneste overflødige minutter blandt de halvtreds, albummet varer. Bob Jarocs kvaliteter ufortalt, så viser Greedy Baby først og fremmest Plaid i nyfunden, afklaret topform – et overbevisende eksempel på, at elektronisk musik kan blive voksent og modent uden at blive kedeligt.

Jannik Juhl Christensen, 24. nov 2006