» Gæsteanmelder: The Late Parade

Tiger Tunes: 'When You Reach 9999 Points in Donkey Kong the Score Resets to 0 Even Though the Levels Continue Getting Harder'
Tiger Tunes
When You Reach 9999 Points in Donkey Kong the Score Resets to 0 Even Though the Levels Continue Getting Harder
(demo-cd)

At et band synes at springe fuldt og færdigt ud fra øvelokalet - og oven i købet med et markant musikalsk udtryk - er absolut en sjældenhed. Men da undertegnede gennemlyttede århusianske Tiger Tunes' første demo, Our Foolishness Will Never Overcome This Evil World fra sidste år, var det med en fornemmelse af at have set lyset. Vel havde det dengang særdeles hobbyprægede projekt visse musikalske paralleller på den internationale musikscene - bands så forskellige som Pavement, Chicks On Speed, Le Tigre og Plone - men for én gangs skyld var der tale om et dansk projekt, der virkelig var cutting edge. Endda med en personlig, drenget charme - og en balance mellem det naive og det "tilsølede" - der ikke var til at stå for. Dengang var meldingen, at ét eller andet velrenommeret internationalt selskab burde slå til - NU! Dét skete åbenlyst ikke, eftersom man nu sidder med gruppens anden demo - den herligt navngivne When You Reach 9999 Points in Donkey Kong the Score Resets to 0 Even Though the Levels Continue Getting Harder - mellem hænderne. Men herfra er holdningen stadig, at Danmark er for lille til Tiger Tunes - at den østjyske kvartet ligger inde med et niveau og en kvalitet, der fortjener mere end en typisk dansk undergrundsudgivelse.

På mange måder er der ikke sket det store siden debut-demoen: Det er stadig den samme blanding af fængende samples, rå produktion, elektropop-melodier, skæve guitaranslag og humoristisk beat-lyrik, der gør sig gældende denne gang. Dog er musikken tydeligvis mere rockbaseret end sidst - sikkert et sideresultat af, at Tiger Tunes over de seneste måneder er vokset fra at være et kælderprojekt til et særdeles velfungerende live-orkester - ligesom udtrykket genremæssigt er blevet en anelse mere sammensat. Demoens bedste nummer, "Pancake America", munder således ud i noget, der minder om et latinhouse-forløb, mens "Outrun" rundes af med en forvrænget country-passage. Andre steder sendes der diskrete hilsener til alt fra Tin Pan Alley-fløjlspop til progrock. Denne udvikling gør, at disse syv nye numre har fået en længere lunte end sidst: Det er ikke alt, der øjeblikkeligt falder på plads i éns øregange. Af samme grund blev undertegnede i første omgang en anelse skuffet over When You Reach 9999 Points in Donkey Kong the Score Resets to 0 Even Though the Levels Continue Getting Harder - men har også senere måttet sande, at numrene, efter et stykke tids tålmodig gennemlytning, i dén grad åbner sig og fremstår som stærkere end nogensinde.

Blandt undertegnedes favorit-indfald finder man det fjollede "Kiss Fish / HU-HU-HA!"-udråb i "Ninja and the Fish", det medrivende rock'n'roll-angreb i slutningen af "Look Out for Mr. T." og det selvbevidste omkvæd i "Spring Tiger": "We're the rock stars / We're the spring songs / We're an everlasting feeling inside of you / And we don't even know what the hell we're doing". Denne ytring skal man dog ikke tage alt for bogstaveligt: Gu' gør Tiger Tunes da det! Vel er fornemmelsen af at stå midt i en sprudlende musikalsk legestue ét af det mest appellerende træk ved denne demo - men hvis der ikke netop havde været en skarp strukturbevidsthed inde over disse syv numre, ville fine sange som "(Angry Kids of the World) Unite" og analog-valsen "Getting Drunk on the Couch (Waiting for a Lover)" have været amatøragtige idé-bunker i stedet for stramme, pointerede forløb. I virkeligheden er den grundlæggende styrke ved Tiger Tunes, at de formår at få noget minutiøst sammenstykket til at lyde som om, at det er blevet lallet af i en brandert af en flok små teenage-drenge. Men lad dig endelig ikke narre: Både menneskeligt og musikalsk er Tiger Tunes særdeles modne - og det er hele denne demo ét langt bevis på.

Med Our Foolishness Will Never Overcome This Evil World stod gruppen med materialet til en noget nær perfekt debut-ep på hænderne. Nu har de til et helt album af omtrent samme støbning - så hermed et venligt, men bestemt, opråb til hele pladebranchen: VÅGN OP!

Steffen B. Pedersen, 7. dec 2002

Besøg Tiger Tunes’ hjemmeside