» Peter Laugesen & Singvogel

Gezus Chrystler: 'Demo'
Gezus Chrystler
Demo
(demo-cd, Hi-Strung Recordings, 2007)

Mine damer og herrer - så er den gal igen! Frank Ziyanak fra Death to Frank Ziyanak har dannet endnu et band foruden The Wong Boys, som for nylig blev anmeldt i disse elektroniske spalter. Faktisk to, for foruden Gezus Chrystler, som er et samarbejde med Kim "Kix" Jeppesen fra Powersolo, er det også blevet til duoen De Fremmede, hvor han folder sig ud sammen med selveste Henrik Hall. Indtil man venter på lyd fra sidstnævnte konstellation, kan man dog muntre sig med disse seks indtil videre titelløse numre fra Ziyanak og "Kix" - og de er vitterligt en fornøjelse at lytte sig igennem.

Bevares: Indtil videre gør man nok ret i bare at betragte materialet som arbejdsindspilninger. Rene nedfældninger af idéer. Lyden er til tider både teknisk dårlig og "bar" - forstået på den måde, at arrangementerne ikke lyder færdige. Flere steder - ikke mindst i det indledende instrumentalnummer - virker tempoet simpelthen for lavt, ligesom selve fylden er til at tage og føle på. Men duoens vision er alligevel temmelig klar: At tage rockabilly-lyden fra det tidlige Powersolo, krydre den med det beskidte punk-signal fra DTFZ og hælde cheesy trommeprogrammeringer eller breakbeats på, til pengene passer. Med (primært) Jeppesens white trash-vokal hvæsende og slingrende helt inde i trommehinderne. Det kan lyde som en underlig gang rodsammen, men faktisk fungerer det fremragende - og rent musikalsk er rækkevidden større, end man skulle tro.

Bare tag det førnævnte indledningsnummer, der - med sin støvede blanding af surfguitar og fjernt bølgende rytmeboks - lyder som et jam mellem Dick Dale og Cabaret Voltaire anno 1980. Anden skæring, derimod, er sprød electrobilly med knastørre beats, forrevet garage-guitar og en "Kix", der lyder som om, at han allerede har tømt dagens tolvte bajer i den lokale trailer park. Tredje nummer er kompakt som rå diamant, men også et potentielt hit, hvis tempoet hæves lidt, der sættes et par ekstra elementer i spil og lyden pudses ekstra af. Der trækkes i hvert fald søm ud, så det kan mærkes. Lidt af det samme kan siges om skæring fem, som byder på sættets bedst definerede, mest catchy melodi og trækker så tungt som en 16 wheeler på vej hen over prærien. Lad så gå, at de resterende ting i lidt højere grad virker som jams, der ikke har fundet den rette form endnu: Der er masser af gode hooks og melodistumper at bygge videre på, og ser man netop demoen som skitser mere end som det næsten færdige produkt, de fleste demoer er, er der al mulig grund til at antage, at også disse numre kommer sikkert i hus.

Og under alle omstændigheder er der, som man kan forvente det fra netop disse to sammensvorne, masser af nerve, kant, spunk og ondt glimt i øjet på disse indspilninger. Netop ved at arbejde delvist elektronisk får de også defineret et fælles område, som får Gezus Chrystler til at stikke ud fra deres respektive hovedprojekter. Bag ved det hele lurer der en færdig plade, som både ser ud til at blive fremragende garagerock og et tiltrængt brud med genrens værste ortodoksi. Geez, det kan blive godt!

Steffen B. Pedersen, 20. okt 2007