» Diefenbach

The First Miles: 'The First Miles'
The First Miles
The First Miles
(demo-cd)

Aalborg-kvintetten The First Miles beskriver selv deres musik som highwayrock, hvilket da også må siges at være en ganske dækkende betegnelse for de fem kompositioner, der er havnet på deres demo-cd. Bandet dyrker nemlig i høj grad en støvet americana fuld af frihedslængsel og store, åbne vidder. Store landevejspoeter som Neil Young, Townes Van Zandt og Steve Earle er aldrig langt borte, men det store forbillede må alligevel siges at være Bruce Springsteen. Især Jeppe Foldager Bovin Tofts rustne machorøst leder tankerne hen på The Boss.

Demoen åbnes med det rå, direkte og ganske fængende up-tempo nummer ”Bottle, Don't Let Me Down”, men derefter sættes tempoet noget ned og fra skæring tre – den smukt forløste hymne ”I Waited” – har The First Miles fået melankolien som fast rejsepartner. Den melankoli, som næsten altid følger ovenpå drømmenes og udlængslens beruselse i den sangskrivnings-mytologi, The First Miles tager livtag med.The First Miles live på Studenterhuset, Aalborg d. 27. juli 2002Det kommer overbevisende til udtryk på afslutningsnummeret ”It's Never Enough”, hvor den rejsende gribes af en følelse af, at hans hunger efter livet aldrig vil blive mættet. Han gribes af hjemvé, men ved samtidig, at han aldrig vil kunne falde til ro. Bruce Springsteen ville helt sikkert nikke anerkendende til dén sang.

The First Miles har knap nok spillet sammen et år, men ikke desto mindre fremstår de som en både velspillet og velfunderet enhed, der ved hvad de vil. Tofts stemme og sangskrivning står distancen i livtaget med det amerikanske arvesølv, og bandet supplerer med en enkel, men robust backing. Lydbilledet savner nok lidt dybde og kompleksitet, men det vil en god producer givetvis kunne fremtrylle. Måske er det eneste problem netop det, at de tilsyneladende er så klar over deres mål. Det virker næsten som om, at orkestret har købt deres udtryk i samlet form - og selvom traditionsbevidstheden er et bærende element i denne form for musik, kunne man godt have ønsket sig, at den tvivl og rastløshed, der synges så meget om, kom mere til udtryk her. At The First Miles turde bevæge sig fra de store brede landeveje til vildnisset og de forræderiske sumpe. Men håndværket er upåklageligt, og hvem ved hvad de næste mange mil kan bringe?

Rasmus Steffensen, 24. nov 2002

Besøg The First Miles' hjemmeside