» Tone

CV Jørgensen: 'Sange fra Scenen (live)'
CV Jørgensen
Sange fra Scenen (live)
(cd, ArtPeople, 2012)

CV Jørgensen dokumenterer på sit nye livealbum, Sange Fra Scenen, sin succesfulde turné fra 2010. Albummet er en påmindelse til dem, der så koncerterne, og en kærkommen mulighed for at høre giraffen til dem, der ikke var så heldige

Bevares, der var måske ikke de store overraskelser, men ikke desto mindre var det ikke bare gensynsglæde og nostalgi, som gjorde CV Jørgensens koncerter i 2010 - de første i otte år - til en så udsøgt fornøjelse, som tilfældet vitterligt var. Det var også en hovedperson, som på sin egen underspillede facon var i absolut storform og et brillant band, som i øvrigt var stort set identisk med holdet fra turnéen tilbage i 2002 i kølvandet på Fraklip fra det fjerne; stadig seneste studieudspil fra dén kant. På den baggrund giver det naturligvis god mening med en dokumentation af de som altid bittersøde løjer, og det er just hvad vi får med denne excellente dobbeltudgivelse.

Foruden den fokuserede frontfigur får upåklagelige leveringer fra bandet, der brillerer i tilbagelænet stil, og hvor det muligvis er unfair overfor resten af holdet, men ikke desto mindre er meget vanskeligt ikke at fremhæve Aske Jacobys overlegne leadguitar i helheden. Frem for de knivskarpe og sylespidse arrangementer, som karakteriserer nogle af mandens mest mindeværdige studieplader anlægges her en noget mere tilbagelænet stil, som med sin relativt løsere struktur kan lede tanken i retning af Bob Dylans liveband de seneste femten års tid: det flyder så at sige stille og roligt derudad for af og til, umærkeligt og gradvist, at fortættes og langsomt løfte sig til sublime højder.

Forventeligt fremragende

"Det dér med at ligge stille og roligt for, det har vi faktisk tænkt os det meste af aftenen....Take it or leave it", siger CV mens "Babylon" bevæger sig over "Flimmer fra en fjerner". Og, nej, man klager ikke, for herfra er der lagt fra land til et inciterende og drømmende sæt; en elektrificeret musikalsk meditation udfoldet over to cd'er, som fornemt udfylder den dobbelte funktion, som den slags udgivelser nu skal: som en velkommen påmindelse og dokumentation for os, der var til stede og overværede en eller flere koncerter på comeback-turnéen i 2010, og en passende dokumentation for de, der ikke var så heldige.

Som ved koncerterne er der lagt en klar hovedvægt på karrierens senere del, eller med andre ord: på materialet fra Sjælland (1994) og frem til Fraklip fra det fjerne, seneste studiealbum fra 2002. Det er det gear, CV er i i dag, og der er ingen grund til at begræde det. Heller ikke selvom man uvægerligt glæder sig over ældre indslag som "Backstage Boogie" (Ledigggang Agogo, 1983) og den afsluttende signatursang "Det ganske lille band" (Storbyens små oaser fra 1977). Forventeligt fremragende.

Espen Strunk, 7. maj 2012