» Gæsteanmelder: Esther Maria & The Song Horse

Mew: 'Live in Copenhagen'
Mew
Live in Copenhagen
(dvd, Evil Office/A:larm, 2006)

Efterhånden er det sjældent, at større udenlandske orkestre overhovedet turnerer, uden at deres runde i det fri skal dokumenteres på dvd - men det er ærligt talt sjældent, at den slags optagelser tilfører noget som helst på den kunstneriske konto. For det meste er der simpelthen tale om souvenirs for dem, der var der, og fred være med det. Men hvorfor så ikke blot klippe og klargøre nogle optagelser, man så kan bestille efter burn by demand-princippet gennem bandets hjemmeside, frem for at belemre hele kloden med endnu en ligegyldig koncertoptagelse? Eller endnu bedre: Klippe billederne live, brænde dem direkte ned og sælge dem efter hver koncert, som både Pixies og Einstürzende Neubauten allerede har gjort det med lydoptagelser?

Herhjemme har pesten ikke for alvor spredt sig, men med Live in Copenhagen tangerer Mew den alligevel. Den eneste rigtigt gode grund til, at disse optagelser fra to koncerter i K.B. Hallen reelt bør eksistere i dvd-format er, at turneen efter Mew and the Glass Handed Kites blev svanesangen for bandets originale holdopstilling: Jonas Bjerre, Silas Graae, Bo Madsen og bassisten Johan Wohlert, der som bekendt fandt nye græsgange bagefter. Samtidig nåede bandet, med det nævnte album, så langt ud i det progressive og sammensatte, at det er svært at forestille sig endnu et udspil i samme spor. Med andre ord: Man har at gøre med enden på en æra.

Men Mew har nu rent faktisk samtidig også en glimrende koncert at vise frem. Fra "Special" over "White Lips Kissed" og "Apocalypso" til "Comforting Sounds" - den som altid i lige mål ekstremt opløftende og tårefremkaldende showstopper - er bandet uhyre tight og sammenspillet: I topform simpelthen. Det har det nu også nærmest altid haft god grund til at være, for før i tiden skulle tempoet være uhyre præcist, eftersom det eksakt skulle matche de morbidt eventyrlige videoprojektioner, der kørte bag gruppen. Billedsider, som klart løftede koncerterne, men som også for det meste medførte, at bandet kom til at virke noget stift. Nuvel: Under denne koncert kører videoerne stadig på bagtæpperne tit og ofte, men er også hyppigt erstattet af lyssætninger, som tildeler gruppen lidt mere spontant spillerum. Det bruges ikke til så meget, for Mew er ikke store entertainere, men man fornemmer alligevel overskuddet. Samtidig er der indskudt to korte intermezzoer, hvor Bjerre under det ene synger et kort Mew-medley til eget piano-akkompagnement, mens Madsen bruger det andet frirum til en smuk, ambient guitarekskursion. Nej, gruppen virker ikke længere stiv, selvom den omvendt ikke sprudler af overraskelser - og derfor tæller dens tightness også som en reel musikalsk force frem for noget, der bare skal være i orden, hvis showet ikke skal falde til jorden. Og overordnet set står man tilbage med et glimrende koncertdokument, som måske kun er essentielt for hardcore-fans, men bestemt også er hæderligt at præsentere for en bredere kreds.

Det samme kan så ikke siges om den dokumentarfilm om det tilknyttede albums skabelse - hvis man ellers kan kalde en række tilsyneladende tilfældige optagelser, der ellers på bedste vis er forsøgt samlet bagefter, for det - som også er medtaget på dvd'en. Materialet er simpelthen for fragmentarisk som udgangspunkt. Bevares: Man finder ud af, at Mew i virkeligheden er en flok relativt glade drenge, der kører på skateboards og hygger sig med deres musik, men megen reel indsigt i processen bydes der ikke på. Kun Bjerres tiltagende frustration over indspilningen, som til sidst synes at trække ud i det uendelige, går en smule ned under overfladen på en måde, der kommunikerer noget til seeren. Ellers får man mest billeder af forskellige medlemmer, som slås med instrumenterne sammen og hver for sig, og det er jo forventeligt, når man har med arbejdende musikere at gøre. Bare ikke voldsomt interessant i sig selv. Og så en række uudgrundelige udtalelser - som Bjerres åbenbart lettere traumatiserende oplevelse af en periode i Berlin - der ikke forankres konkret nok til at medføre egentlig indsigt i bandets psyke. Igen: Hardcore-fans vil måske skatte materialet. Bare næppe ret mange andre i netop dette tilfælde.

Live in Copenhagen: Overkill eller et must? Hverken-eller. Bare en god ting at have stående på hylden - og en passende afslutning på en lang periode i gruppens historie. Næsten for god til burn by demand.

Steffen B. Pedersen, 4. apr 2007