» Tone

Papa M: 'Papa M Sings ep'
Papa M
Papa M Sings ep
(cd-ep, Sea Note/Rock Action/specialimport)

David Pajo har snart i mange år været en legende inden for den alternative musik. Mange hylder ham som en stilskabende guitarist for sit arbejde med legenderne Slint og Tortoise, hvor han - med sit unikke touch - da også virkelig gjorde sig fortjent til sin status. De seneste år har David Pajo imidlertid udgivet musik under navnene Aerial M og senest Papa M. Det har resulteret i en pæn række udgivelser, der, med deres ofte smukke guitar-ambient og minimalistiske æstetik, har føjet yderligere til bredden af Pajos repertoire.

Sideløbende har David Pajo dog også arbejdet med knapt så eksperimenterende musikere. Bl.a. har han ofte givet en hånd med hos vennen Will Oldham - hvilket åbenbart har smittet af på hans eget arbejde, idet denne nye ep, som kun er ude i et begrænset oplag, byder på en rendyrket alternativ country. Unægtelig et noget uventet skridt fra Pajos side.

Pladen starter med nummeret "Jaded Lover", der udstikker retningen for resten af pladen. Her får man en gang hyggelig, sparsommeligt orkestreret country-blues i et slæbende tempo. Grundinstrumentationen, som udgøres af guitar, trommer og banjo, lægger bunden for en ret ordinær vokal, der dog synger vrøvlende tekster, som sagtens kan sammenlignes med Will Oldhams. Dog savner David Pajo dennes unikke frasering - og musikken når derfor aldrig helt op på vennens niveau. "S Of Mine", "Pissing In The Wind" og "London Homesick Blues" - hvoraf titlerne på de to sidste tydeligt sender nik i retning af 60'ernes Bob Dylan - fortsætter da også i samme stil som åbningsnummeret, mens "Who I Am" og "True Love" tager sig ud som mere kortfattede forløb, der nærmest fungerer som små intermezzoer.

David Pajo spiller selv alle instrumenter - men man finder ikke mange spor af hans ellers karakteristiske cirkulære guitarmelodier, og man sidder lidt med fornemmelsen af, at pladen ikke skal tages helt seriøst. Denne ep er derfor næppe en indikation af Pajos fremtidige musikalske retning - men som det så smukt hedder sig på pladen: "The answer is pissing in the wind".

Som helhed anskuet fungerer Papa M Sings ganske godt som en kuriøs ep - men forvent ikke noget banebrydende denne gang. Der er også allerede planlagt en ny Papa M-plade til efteråret - så mon ikke den velkendte stil fortsættes dér? Det må dog stadig siges at være umagen værd at opspore denne ep - for om ikke andet skal dens lækre indpakning og begrænsede oplag nok gøre den til et samlerobjekt.

René Blavnsfeldt, 1. dec 2000

Tidligere offentliggjort på den nu nedlagte hjemmeside CODY