» Ann Shenton

KRÍA BREKKAN & ’THE FALL OF THE HOUSE OF USHER’: 'LiteraturHaus, København, søndag d. 15/4 2012'
KRÍA BREKKAN & ’THE FALL OF THE HOUSE OF USHER’
LiteraturHaus, København, søndag d. 15/4 2012

Kría Brekkan, alias islandske Kristín Anna Valtysdóttir, opførte søndag d. 15. april i LiteraturHaus et musikalsk score til Jean Epsteins impressionistiske stumfilm fra 1928, The Fall Of The House Of Usher. Begivenheden var et uforudset møde imellem to kunstneriske skikkelser og udtryksformer, der skulle vise sig at give god mening på flere planer.

LiteraturHaus’ kirkerum syntes umiddelbart at danne en oplagt ramme omkring det særegne set-up, der søndag aften lagde vejen forbi Møllegade på Nørrebro i forbindelse med CHP PIX. Imens flammerne fra de spredte stearinlys kastede skygger op ad væggene i det højloftede rum, lod Kría Brekkan sit præparerede klaver, sine elektroniske spøgelseslyde og sin atmosfæriske lillepigehvisken danne soundtrack til filminstruktør Jean Epsteins gotiske billeder. Et koncept båret af en skønhed, der langt hen ad vejen forførte og fungerede, men som desværre også forvirrede.

Kristín Anna Valtysdóttir trådte sine første musikalske skridt med bandet múm, der med bl.a. albummet Summer Make Good fra 2004 gjorde sig bemærket med en indadvendt lyd, der på én og samme tid fremstod elektronisk og organisk. Instrumenterne var mange og pladsen trang i det musikalske rum, som gruppen dannede, hvor nattens og naturens lyde prikkede, knitrede og klang sørgmodigt i selskab med Valtysdóttirs karakteristisk hviskende lillepigevokal. Selvom Valtysdóttir forlod múm tilbage i 2006 og har taget del i adskillige tværkunstneriske projekter siden, var stemmen og lyden umiskendeligt den samme som altid i LiteraturHaus søndag aften. Hun beviste her, at Kría Brekkans kunstneriske univers bestemt ikke er vanskeligt foreneligt med franske Jean Epsteins.

Som impressionistisk filmkunster ønskede Epstein med kameraet at tilføre sine billeder noget elementært, mytologisk og følelsesindfangende via optiske effekter og en nytænkning af klipningen. Hans filmatisering af Edgar Allan Poes novelle The Fall Of The House Of Usher er som resultat heraf en tour de force af flimrende sorthvide billeder, der ofte afløser hinanden i hastigt tempo, andre gange glider ind over hinanden i drømmende dobbelteksponeringer og gennemgående fremmaner en allestedsnærværende gotisk stemning i ledtog med de ekspressionistiske dekorationer.

Kría Brekkan befandt sig under hele koncerten bag sit præparerede klaver med en laptop på sin højre side, imens Epsteins stumfilm blev fremvist på et lærred over hende i 16mm-format. Kría Brekkan skiftevis hviskede, sang og oversatte de franske tekster på lærredet på et stort set uforståeligt engelsk. De hjemsøgte, elektroniske lydlandskaber frembragt via laptoppen blev fra tid til anden afløst af mere sammenhængende, melodiske passager spillet på klaveret. Kría Brekkan blev derudover akkompagneret af musikeren iAi, der på sin guitar spillede et tilbagevendende akustisk tema. Det afdæmpede tema gav koncertens forløb struktur og lod desuden billederne på lærredet få mere albuerum. iAi bidrog derudover med violinspil (her lig med langsom filen) og spontane bankelyde frembragt via slag på gulv, instrumenter og endda scenens kakkelovn. Inspireret af musikeren John Cages idé om, at alle lyde er musik, gav bandets tilgang til rummet som et instrument i sig selv god mening.

Kría Brekkan har udtalt til Geiger , at hun med projektet ikke har ønsket at skabe et decideret soundtrack, der understøtter filmens handling, men at hun derimod forsøger blot at optræde og måske imens fortælle en anden historie end Epsteins. Og der var da også langt fra den gængse biografoplevelse til Kría Brekkans performance denne aften. Under lærredet tog bandet sig ud som en levende krop, der udførte en koncert med alt, hvad dertil hører af fysisk rumsteren og kreativ improvisation. Skønt aldrig decideret adskilt fra filmen på lærredet, foldede musikken sig ud som sin egen, ofte uden at mime billederne. Nogle steder syntes musikken imidlertid at understøtte rytmen i billederne på mere eksplicit vis; f.eks. under en scene, hvor et begravelsesoptog marcherer igennem et dystert landskab. Her blev de marcherendes gang akkompagneret af en næsten munter klaverpassage på morbid og tvetydig vis. Og når filmens kvindelige hovedperson Magdalena optrådte, syntes Kría Brekkans sang at indtage mere plads.

Som både koncert og filmforevisning syntes det omsiggribende koncept desværre at stå lidt i vejen for denne anmelders forståelse af filmens forløb. Meget foregik på én gang i det tætpakkede kirkerum, og undertegnedes opmærksomhed pendulerede igennem hele koncerten fra gulv til lærred på så hektisk vis, at en betydelig del af handlingen gik tabt. Oplevelsen af The Fall Of The House Of Ushers konkrete narrativ var muligvis heller ikke prioriteret højest i denne konstellation, der måske snarere lagde op til at lade sit publikum føle, drømme og fornemme. Alligevel fremstod det kunstneriske rum for denne anmelder lidt lukket om sig selv frem for at være en sammensmeltet, indbydende helhed af billeder og lyd. Men Kría Brekkans samspil med Epsteins stumfilm var dog som filmisk-musikalsk oplevelse unægteligt imponerende og originalt – både stramt og løst i sin form, hypermoderne og dragende gotisk. Bestemt ikke daglig kost i hverken Grand eller Palads.

Marie Ulrich Østergaard, 16. apr 2012