Consciousness lægger som sådan ikke noget nyt til Windy & Carls univers - men hvad gør dét, når de gang på gang formår at udsende de muligvis mest fantastiske toner, som det er menneskeligt muligt at frembringe?" />

» Lake Placid

Windy & Carl: 'Consciousness'
Windy & Carl  Geiger anbefaler!
Consciousness
(lp, Kranky/VME)

Den amerikanske duo Windy & Carl - alias Carl Hultgren og Windy Weber - har siden 1994 udsendt en række plader, der i højere og højere grad har gjort dronen til den musikalske hovedrolle-indehaver. Consciousness er deres fjerde fulde albumudgivelse - og som de foregående trækker det på inspirationer fra folk som Velvet Underground og Silver Apples, selv om duoens nærmeste referencepunkter på dagens scene mest er andre amerikanske grupper som f.eks. Labradford, Aix Em Klemm og Rick Rizzo & Tara Key.

Consciousness lægger, på nummeret "The Sun", ud med et rent og flydende musiklandskab, der kun bæres frem af lag på lag af guitarer, som væver sig ud og ind af hinandens enkle, men også meget smukke riffs. Et drømmende og svævende ambient forløb, som varmer én godt op til den næsten ni minutter lange "Balance". Her bygges nummeret op omkring den meget langsomt eskalerende lyd fra rotorbladene på en helikopter, som undervejs kun tilsættes en nærmest ikke hørbar drone-guitar samt en endnu mindre hørbar keyboard-melodi. Man er ikke i tvivl, om Windy & Carl ikke er ude efter af demonstrere deres tekniske kunnen - som på de tre foregående plader er det det æstetiske udtryk, der kompromisløst sættes højest.

Pladens tredie nummer, "Elevation", fortsætter i samme stil med en dronende keyboard-melodi, der - fulgt op af en svævende guitar - bevæger sig rundt i lydbilledet med et minimum af toneskift. Toneskift, som endda kun kan konstateres ved, at man nærlytter nummeret. Dronerne baner sig nærmest vej ud i et uendeligt rum, hvor tid og sted er ukendte størrelser - og hvor man kun har flydende og nærmest ustrukturerede lydflader, som helt naturligt nedsætter éns puls, tilbage at forholde sig til.

Først det fjerde nummer på Consciousness, "The Llamas Dream", bliver der ført genkendelige og jævnt skiftende guitarriffs ind i det ambiente lydbillede - dog uden at tempoet på noget tidspunkt bliver så påtrængende, at man vækkes fra den døs, man forlængst er blevet lullet ind i. Udtrykket bliver endda ikke mindre drømmende ved, at Windy Webers sagte, knapt forståelige vokaler sætter ind. Hun har nemlig en ren engle-stemme, der virkelig kan få hårene til at rejse sig i nakken på én.

Så har man oven i købet stadig pladens smukkeste øjeblik - titelnummeret "Consciousness" - til gode.

Det 13 minutter lange nummer lægger ud med en guitar, der er mere fremtrædende end noget som helst andet på albummet. Denne følges dog hurtigt op af duoens efterhånden sædvanlige baggrundseffekter, hvorefter Windy Webers vokaler igen lægger sig til rette under den sfæriske strengeleg. Måske ikke et decideret overraskende nummer - men det er stadig utroligt smukt. Og hvor det meste musik generelt bygger op til et klimaks, bliver "Consciousness" mere og mere sagte hen af vejen - for afsluttende at munde ud i den rene luft, som nummeret opstod af.

Idet udgivelsens sidste nummer, det korte "Resolution", toner ud, har man haft en stor, omend krævende lytteoplevelse, som - trods duoens begrænsede arsenal af musikalske greb - har indfanget én på en nærmest magisk vis. Consciousness lægger som sådan ikke noget nyt til Windy & Carls univers - men hvad gør dét, når de gang på gang formår at udsende de muligvis mest fantastiske toner, som det er menneskeligt muligt at frembringe?

Stefan G. Sørensen, 1. dec 2000

Tidligere offentliggjort på den nu nedlagte hjemmeside CODY