» Jonas Munk

The Beta Band: 'The Beta Band'
The Beta Band
The Beta Band
(cd, Regal Records)

Efterhånden som 90'erne nærmer sig deres afslutningen, vil man nok være undskyldt, hvis begreber som postmodernisme og værdirelativisme hænger én langt ud af halsen. Især i musikalsk sammenhæng: Friheden til ironisk at blende hele rockhistorien efter forgodtbefindende er for det meste blevet en rigtig dårlig undskyldning for ikke at vove skindet og prøve noget nyt - inklusive at turde at tage noget som helst egentligt kunstnerisk standpunkt.

Den samme kritik kan i meget høj grad hæftes til de engelske musikavisers kæledække nr. 1, The Beta Band, som på deres første album fra sidste år, opsamlingen The Three EP"s, besudlede rockens alter så selv Beck tog sig ud som en forkrampet traditionalist. Imidlertid evnede de, på samme album, også at gøre det på så grotesk og opfindsom en vis, at det postmoderne, til éns store rædsel, næsten begyndte at lyde som et holdbart koncept igen.

Nu får man det første regulære album-udspil fra gruppen - et album, som trækker på den samme respektløse blanding af Pink Floyd, Beatles, Dylan, Beck, musichall, Madchester, shoegazing, breakdance-soundtracks, slacker og lo-fi som forgængeren. Kender man gruppens univers i forvejen, er der altså ikke ret meget nyt at hente - helhedsindtrykket er stadig noget i retning af en flok gale pladesamlere på skunk. Gør man imidlertid ikke det, kan man sagtens stå på her: Selv om gruppen selv har nedgjort The Beta Band ("Det dårligste album, du nogen sinde får at høre!"), og af samme grund har opfordret deres fans til at boycotte udgivelsen, er man alligevel nødt til at give udgivelsen den respekt, den fortjener. Sangskrivningen er faktisk ikke så lidt stærkere her end på den af og til lidt for fragmentariske forgænger. Selv om Beta Band, som altid, ikke er bange for at skifte såvel toneart som tempo og stilart flere gange i hvert nummer, følger skiftene i det nye materiale en umiskendelig, om end højst ujævn, logik. Et skoleeksempel kunne være åbningsnummeret, "Beta Band Rap", hvor et lallet og hærget orkesterarrangement, der meget vel kunne have stammet fra en godt skrammet shellakplade, på en brat, men også sært indlysende vis, glider over i noget, der lyder som et uhelligt ægteskab mellem Stone Roses og Rock Steady Crew. Denne håndspillede collageform præger det meste af albummet, og er et skema, Beta Band efterhånden behersker til perfektion. Til gengæld er det ikke de store følelsesudladninger, der præger denne type numre. Således er albummets største overraskelse vel også "The Hard One" (komplet med klare tekstmæssige henvisninger til Bonnie Tylers "Total Eclipse of the Heart"), der meget vel kan være starten på et mindre legesygt, men til gengæld mere engagerende Beta Band. Indtil videre har gruppen kun skrabet overfladen af dens potentielle dybde - hvilket vel er albummets største skuffelse, hvis man endelig skal pege på én. Så snart der for alvor bliver lagt sjæl ind i den p.t. næsten for altoverskyggende opfindsomhed, kan der meget vel være store ting på vej.

Steffen B. Pedersen, 7. okt 1999