» Christian Kann

Jakob Thorkild Overgaard: 'Improvised Music – Essays and Interviews'
Jakob Thorkild Overgaard
Improvised Music – Essays and Interviews
(bog, 176 sider, Edition Wilhelm Hansen, 2011)

Den ideelle bog om improvisationsmusik havde været skrevet på dansk og havde rummet et for- og -efterord af Thorkild Overgaard og havde så ellers bestået af interviews med markante musikere fra improvisationsscenen. I stedet får man en blandet pose bolsjer. Ambitionerne er høje, og udstyret er fornemt med en flot indbinding og lækre foto, men sproget fungerer ikke optimalt og grundigheden mangler.

Allerførst et surt opstød. Det er absolut en glædelig ting, at der kommer en større bog om improvisationsmusik, men når forfatteren er dansk, hvorfor så ikke skrive på dansk? Det vrimler ikke ligefrem med bøger om improvisationsmusik skrevet på dansk.

I løbet af Jakob Thorkild Overgaards bog Improvised Music – Essays and Interviews er det et tema, at den frit improviserede musik har trange kår, og at den står i opposition til popmusikkens mainstream. I den forbindelse er det ironisk, at forfatteren – stik imod musikkens ånd – vælger at sigte mod et stort (eller større) publikum ved at skrive på engelsk – det kan i hvert fald næppe skyldes, at forfatteren formulerer sig mest flydende på engelsk. Sproget er nemlig ikke specielt kønt – selvom det stort set er fejlfrit.

Det ville i for sig ikke være et så stort problem, at Thorkild Overgaard skrev på engelsk, hvis det ikke var fordi, at han valgte et af fremmedsprogets mest vanskelige genrer: essayet.

Essayet kræver et sprogligt overskud for at fungere optimalt, og her falder Thorkild Overgaard igennem med den pseudoakademiske jargon, der præger hans skrift, blandet op med et mislykket forsøg på en personlig stil.

Det skal dog siges, at selvom sproget ikke er nogen nydelse, så er dog stadig gode indsigter. I en række essays fabulerer Thorkild Overgaard over improvisationsmusikkens natur og kommer ind på forholdet til genrer og musikalske idiomer og relationen til teater og dans – især et essay om teaterinstruktøren og forfatteren Keith Johnstone er interessant, og ellers citeres guitaristen Derek Bailey ofte med sin intention om at skabe en ren musik uden nogen form genremæssig genkendelse.

Det er dog betegnende for bogens essays, at når Thorkild Overgaard er på egen hånd, så bliver der generelt tale om spredt fægtning. Kunsten at skrive et essay, der består i balancen mellem at fabulere på et højt niveau og samtidig holde en rød tråd, lykkes ikke rigtig. Essayet er, ganske interessant, en form for sproglig improvisation, og her lykkes forfatteren ikke i tilstrækkelig grad med at fastholde sine grundlæggende tanker, men kommer mest til at kredse om de klichéer, der præger forestillingen om den frie improvisationsmusik: at den er en ren musik, hinsides genremæssige bindinger. I den forstand er Thorkild Overgaards syn på improvisationsmusikken dybt romantisk, idet han lægger vægt på originalitet og kunstnerens trang til at udtrykke sig i eget sprog, som når han i efterskriftet skriver (og jeg oversætter fra engelsk!):

Selvfølgelig mener jeg ikke, at man behøver at ændre sit udtryk, hver gang man tager fat i sit instrument, men man forpligtiger sig på at skabe noget, der er ens eget. Noget man ikke behøver at skamme sig over, noget personligt. Noget, der er kendetegnende for dig selv som improvisator – dig alene.”

Problemet her, som andre steder i bogen, er, at der bliver tale om for forsimplede udsagn. Der bliver ikke skelnet nok mellem forskellige former for improvisationsmusik og forskellige musikalske poetikker, hvilket understreges af den meget sparsomme litteraturliste. Det kan godt være, at bogens grundlæggende sproglige tone er akademisk, men den mangler gennemarbejdet akademisk grundighed.

Karakteristisk er det, at bogen er bedst, når Thorkild Overgaard træder tilbage og interviewer en række markante personligheder, som f.eks. støjeksperten Torben Sangild og bassisten Peter Ole Jørgensen. De viser et anderledes abstraktionsniveau og en evne til nuancering, der gør det hele langt mere interessant. Sangild kritiserer f.eks. Derek Baileys ide om den rene musik uden genremæssige bindinger og pointerer, at al musik er indlejret i historien. Det er sådanne eksempler på kritisk tænkning, man gerne ville have mere af – og det skal pointeres, at Thorkild Overgaard er god som interviewer og formår både at træde tilbage og være i dialog med de interviewede personer. Igen savner man dog lidt den personlige tone, der ikke bliver formidlet nær så godt på engelsk – det virker for eksempel kunstigt, at der skrives, at noget er ”fat” – selvom man selvfølgelig godt kan bruge det engelske ord i den betydning, det bruges i på dansk slang.

Den ideelle bog om improvisationsmusik havde været skrevet på dansk og havde rummet et for- og -efterord af Thorkild Overgaard og havde så ellers bestået af interviews med markante musikere fra improvisationsscenen. I stedet får man en blandet pose bolsjer. Ambitionerne er høje, og udstyret er fornemt med en flot indbinding og lækre foto, men sproget fungerer ikke optimalt, og grundigheden mangler. Det virker som en bog, der er blevet for hurtig færdig. Ikke ligesom den ideelle improvisation, der både er frisk og ny og stadig rummer erfaringens tyngde.

Jakob Bækgaard, 25. aug 2011