» Christian Kann

Jacob Faurholt: 'Black Buildings'
Jacob Faurholt
Black Buildings
(demo-cd)

Efter udgivelsen af demoen Quietness er den Århusianske singer/songwriter Jacob Faurholt nu klar med endnu en af sine såkaldte ”bedroom recordings”. Hvor Quietness med sine 12 numre havde en regulær album-karakter er ”Black Buildings” dog en mere kortfattet affære, der rummer fem små sange. Det er en fordel, for Faurholt fremstod på Quietness nok som et betragteligt sangskrivertalent, men dog et talent, der endnu ikke var udviklet nok til at bære album-formatet. Udtrykket syntes for begrænset, og trods en sympatisk tilgang til sangskrivningen, tangerede udspillet i længden det kedsommelige.

Som sådan er der ikke sket meget nyt på ”Black Buildings”, der i vid udstrækning ligger i direkte forlængelse af Quietness. Som det musikalske visitkort en demo i første omgang bør være, fungerer den dog langt bedre, fordi Faurholt med det kortere format får kridtet banen op for sit udtryk uden at gå i unødvendig tomgang. Her er altså stadig tale om en yderst afdæmpet, men altid melodisk, sangskrivning, der emmer af regnvåd melankoli og afsavn. Stilmæssigt kan man drage paralleller til navne som Damien Jurado, Neil Halstead og især Sophia, der både hvad frasering og sangskrivning angår synes at udgøre en uendelig kilde til inspiration for den unge århusianer. Faurholt kommer dog ikke i nærheden af Robin Proper-Sheppards knivskarpe præcision i skildringen af sorgen og smerten, men det er der nu også kun få, der gør.

Fremhæves skal Faurholts eksemplariske brug af den korte form. Nogle vil sikkert kritisere sangenes meget skitse-agtige præg, men faktisk fungerer det godt. Sangene fremstår som små stemningsvignetter, der folder sig ud en flygtig stund for så at lukke sig om sig selv igen uden unødvendige gentagelser eller spektakulære finaler. Det er en kunst at fatte sig i korthed, men Faurholt behersker den fint – måske mest vellykket på ”Trees are Shaking”.

Mere problematisk er selve indspilningen og arrangementerne. Nok har Faurholt en udmærket fornemmelse for det sarte og nedtonede udtryk, og han lader da også akustisk guitar og klaver være de bærende elementer i lydbilledet – sammen med hans næsten hviskende stemme. Omkring disse elementer forsøger han at skabe små lydmalerier med bl.a. computer-strygere og andre atmosfæriske lyde. Det kunne i sig selv være udmærket, men Faurholt er nu ikke nogen stor lydkunstner, og han virker til tider mere som en slave af sit eget computerprogram, hvilket kommer til at modarbejde sangene. Ligeledes har han fået den uheldige idé at pakke sin stemme ind i effekter, hvis formål ikke helt lader sig gennemskue. Så vidt jeg kan vurdere, har Faurholt en ganske udmærket stemme, som slet ikke behøver disse ting, og det ville være interessant at høre ham synge sine sange uden alle disse raffinementer, der netop ikke er videre raffinerede. Med tiden vil det måske være en god idé at spille den akustiske bold op mod nogle mere elektroniske elementer, men så bør der arbejdes mere med at integrere dem i udtrykket.

Alt i alt efterlader ”Black Buildings” altså én med nogenlunde det samme indtryk som Quietness - indtrykket af et lovende sangskrivertalent, der dog kræver en del modning for helt at kunne stå på egne ben. En modning, som det skal blive interessant at følge. Første etape må være at turde skære lige så meget ind til benet i arrangementerne som i sangenes længde.

Rasmus Steffensen, 22. dec 2002

Besøg Jacob Faurholts hjemmeside