» Majessic Dreams

Wynona: 'Santiago'
Wynona
Santiago
(cd, Glorious Records/Playground)

Det er godt halvandet år siden, at den danske sekstet Wynona udgav debutalbummet Lost Hill. Gruppen høstede dengang stor anerkendelse herhjemme for deres lavmælte og stemningsmættede roots-musik, som i høj grad var inspireret af et amerikansk lydunivers - kortlagt af navne som Cowboy Junkies, Daniel Lanois og Emmylou Harris - og Lost Hill var da også en imponerende stilsikker debut, som i ”Naked Tree” og ”Railroad” oven i købet indeholdt et par mindeværdige sange, der kunne tage konkurrencen op med de fleste kollegaer på den anden side af Atlanten. Var Lost Hill en gang beundringsværdigt gennemført americana, havde Wynona, uden at fremstå som rene kopister, til gengæld svært ved for alvor at rive sig løs fra forbillederne. Albummet syntes efter nogle gennemlytninger samtidig at mangle lidt dynamik - især i de noget skabelonagtige arrangementer - men manglerne til trods, sad man med en god fornemmelse omkring bandet. De skulle trods alt lige have tid og plads til at finde eget ståsted, og alt andet lige var bandet på disse grader noget ganske enestående, ligesom den danske musikscene med Camilla Muncks værdige vokal, var blevet begunstiget en stor stemme.

På den baggrund, og med de forventninger i hvert fald undertegnede havde bygget op, må gruppens andet udspil Santiago desværre siges at være en skuffelse. Wynona har ganske vist på ingen måde mistet grebet om de genrer, de på debuten viste sig at mestre så fint, og gruppen formår stadig at iscenesætte en stemning af udørk og længsel på en måde som ingen andre herhjemme. Netop i iscenesættelsen ligger dog som på debuten også Wynonas største svaghed. Selvom både arrangementer og produktion igen er fuldstændig upåklagelige og gennemarbejdede, formår gruppen nemlig stadig ikke at tilføje deres udtryk et afgørende personligt præg eller aftryk af nødvendighed, som er så afgørende, når man som Wynona bevæger sig inden for velkendte territorier. Musikken løfter sig simpelthen for sjældent til noget virkeligt bevægende, lige som historierne der fortælles gennem sangskriver Jesper Tullins tekster generelt lader en del tilbage at ønske i originalitet og nogle steder nærmer sig det decideret klichéfyldte i beskrivelserne af kærlighed og ensomhed. Hvor Lost Hill reddede stikket hjem ved i helhed at være imponerende håndværk med enkeltstående fine sange til at holde anonymiteten på afstand, mangler Santiago simpelthen de trumfer som på forgængeren blev spillet ud, mens der ikke er kommet mange nye kort på hånden.

Den åbenlyse undtagelse er den fint listige og småjazzede ”Every Morning”, der åbner op for en mere jam-orienteret lyd, hvor Jesper Andersens orgel og Tobias Langes trommer klædeligt får lov at spille sig ud og skabe lidt tiltrængt variation. ”Dust” har lidt af det samme. Ellers er højdepunkterne på Santiago de to radiovenlige ”Three Roads” og ” The Saddest Cowboy of Them All”, hvor især sidstnævnte charmerer med sin umiddelbarhed og sit let genkendelige omkvæd: ”Tonight his heart's aching / but soon dawn's breaking / for the saddest cowboy of them all / the saddest cowboy of them all”. Det er mere end bare godt nok, og viser en lidt gemt men absolut dygtig popsmed i Jesper Tullin. For at denne del af talentet får det modspil, som Wynona absolut synes interesseret i at give det, er det dog nødvendigt at der sker et eller andet. For selvom balancen mellem at stille spørgsmål ved egne evner, og bevare de ubetvivlelige kvaliteter formentlig er svær at finde, synes det at være den vej Wynona skal gå, hvis gruppen skal bevæge sig fra det velmenende mod det vellykkede. Talentet fortjener det.

Lars Brund Jensen, 1. dec 2003

Besøg Wynonas hjemmeside