» Gæsteanmelder: Esther Maria & The Song Horse

Price of Ink: 'Forma Nova, Ungommens Hus, 6. juni 2003', Switchblade: 'Forma Nova, Ungommens Hus, 6. juni 2003'
Price of Ink / Switchblade
Forma Nova, Ungommens Hus, 6. juni 2003

At lade de to svenske grupper Price of Ink og Switchblade spille i umiddelbar forlængelse af hinanden viste sig at være en fremragende idé, som blev udnyttet optimalt i noget, der må siges virkelig at være en dobbeltkoncert i den mest bogstavelige betydning af ordet. Man kunne ellers have frygtet, at når de to grupper musikalsk lå så tæt på hinanden, som tilfældet var, så ville resultatet mangle variation - og det gjorde det måske egentlig også, men dette blev vendt til en overraskende fordel.

Ved slutningen af Price of Inks koncert gik Switchblade på scenen og begyndte at spille med (med en fabelagtig mur af lyd til følge) og fortsatte derefter. Tilsvarende sluttede Price of Ink sig til Switchblade i slutningen af deres koncert, og i begge tilfælde fungerede det netop så fint fordi gruppernes musik passede perfekt sammen – de gik nærmest i symbiose som to tonstunge maskiner, der begyndte at arbejde som én.

Når det drejer sig om instrumental støj/guitarrock, synes denne scene i snart lang tid at være kørt fast i utallige Mogwai/Godspeed You Black Emperor-opkog, og her var svenskerne en forfriskende anderledes oplevelse. Deres baggrund var tydeligvis hardcore (punk/metal/etc.), men fjernet fra udgangspunktet og trukket ud i lange og ikke mindst tunge instrumentale forløb.

I stedet for en drømmende harmonisk støj var støjen her i allerhøjeste grad fysisk pågående og monstrøst monumental og befriet for den efterhånden lidt for allestedsnærværende pseudo-symfoniske postrock-tristesse – det rytmiske drive og selve lydtrykket var det centrale. Herved lagde de sig i traditionen fra navne som Melvins og Kyuss (og sikkert flere, mere specifikke inspirationskilder, som jeg bare ikke er nok inde i stilen til at kende) – navne, som er (eller har været) langt mere eksperimenterende end deres kategorisering som ”stener-rock” lader ane og i virkeligheden også meget længere ude end alverdens postrock-koryfæer.

Umiddelbart dyrkede Price of Ink og Switchblade godt nok et anstrengende rock'n'roll-image (den teatralsk slaskede håndtering af guitarerne, hængerøv ned til et sted mellem knæene), men det fine ved koncerten var netop, at dette ikke afspejledes i musikken, som bevægede sig langt ud i at konstruere rytmisk knusende bas-arkitektur, snarere end at forsøge at genoplive en for længst skindød ”rock'n'roll”.

Jannik Juhl Christensen, 2. jul 2003

Forma Nova-festivalen bød på et anderledes booking-koncept, som baserede sig på, at de inviterede grupper blev pålagt at medbringe én anden gruppe. Læs mere om Forma Nova hér